Et tilsynsråd havde spurgt Indenrigsministeriet om, hvorvidt en viceborgmester, der var formand for teknisk udvalg, kunne varetage dette hverv samtidig med, at vedkommende fungerede som borgmester under denne sygdom, og hvorvidt vedkommende i givet fald kunne modtage vederlag for begge hverv i funktionsperioden.
Indenrigsministeriet udtalte, at der ikke var noget til hinder for, at borgmesteren blev valgt til formand for et stående udvalg.
Indenrigsministeriet udtalte endvidere blandt andet følgende:
Viceborgmesteren kunne kun modtage funktionsvederlag for varetagelse af borgmesterhvervet i den funktionsperiode, som ligger ud over 5 uger i et regnskabsår, jf. § 34, stk. 5, i lov om kommunernes styrelse.
Viceborgmesteren kunne efter § 34, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse kun ydes vederlag for at fungere i borgmesterens fravær, når kommunalbestyrelsen traf konkret beslutning herom.
- 34, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse forudsattes anvendt yderst sjældent, jf. ministeriets udtalelse af 21. oktober 1998 (resumédatabasen 98.5.15).
Fastsættelse af et vederlag efter § 34, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse udelukkede ikke, at modtageren kunne modtage anden vederlæggelse fra kommunen, herunder vederlag som udvalgsformand.
Kommunalbestyrelsen kunne ved fastsættelsen af vederlaget efter § 34, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse tage hensyn til den vederlæggelse, som den pågældende i forvejen modtog fra kommunen.
Det vederlag, som næstformanden måtte modtage i henhold til § 34, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse for at varetage borgmesterfunktioner, sammen med de øvrige vederlag m.v., som viceborgmesteren modtog fra kommunens kasse, kunne inden for et regnskabsår ikke overstige borgmestervederlaget, jf. lovens § 34, stk. 6, om end de samlede vederlag m.v., som viceborgmesteren modtog, inden for en kortere periode kunne overstige borgmestervederlaget.
Indenrigsministeriets telefonnotat af 9. marts 1999 vedr. en henvendelse fra et tilsynsråd
- 4. kommunekontor