24.1.3. Om forholdet mellem initiativretten og kravet om udvalgsbehandling

28-06-2024

En kommune havde anmodet om blandt andet at få oplyst, hvorvidt et kommunalbestyrelsesmedlem i det tilfælde, hvor en sag var rejst på et kommunalbestyrelsesmedlems initiativ og ikke forinden havde været behandlet af de relevante udvalg, ved eventuel realitetsbehandling af sagen i kommunalbestyrelsen kunne kræve, at sagen henvistes til udvalgsbehandling, eller om det ville kræve en flertalsbeslutning i kommunalbestyrelsen.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet udtalte blandt andet:

Initiativretten, jf. § 11, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse, giver alene medlemmet ret til at få en sag optaget på udkastet til dagsordenen for et kommunalbestyrelsesmøde. Medlemmet bevarer ikke den videre rådighed over sagen. Medlemmet kan således ikke forlange, at sagen sættes på den endelige dagorden for mødet.

Det er kommunalbestyrelsen, der tager stilling til, om sagen skal på den endelige dagsorden. Beslutning herom træffes ved stemmeflertal, jf. § 11, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.

Kommunalbestyrelsen kan desuden inden for vide rammer beslutte, at behandlingen af sagen skal udsættes til behandling på et senere møde, ligesom kommunalbestyrelsen kan afslutte sagens behandling med en beslutning om, at kommunalbestyrelsen ikke foretager sig videre.

Det forhold, at kommunalbestyrelsen inden for vide rammer har rådighed over sagens videre behandling, er imidlertid underkastet den begrænsning, at kommunalbestyrelsen ikke kan træffe beslutninger, der afskærer et udvalg i sin varetagelse af den umiddelbare forvaltning.

Ethvert medlem må således kunne kræve, at en sag underkastes udvalgsbehandling, medmindre det er åbenbart, at sagen ikke herved kan tilføres nye, relevante oplysninger, eller sagen ikke kan afvente udvalgsbehandling på grund af dens hastende karakter.

Den ovenfor beskrevne ret for ethvert medlem til at forlange udvalgsbehandling gælder imidlertid kun sager, som kommunalbestyrelsen ikke har afsluttet behandlingen af, men ønsker at realitetsbehandle. Kommunalbestyrelsen har til enhver tid ret til at afslutte behandlingen af en sag, der er rejst på et kommunalbestyrelsesmedlems initiativ.

Det er således Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at såfremt et kommunalbestyrelsesmedlem under behandlingen af en sag, som kommunalbestyrelsen ikke har afsluttet eller ønsker at afslutte behandlingen af, fremsætter forslag om, at sagen henvises til udvalgshandling, kan kommunalbestyrelsen alene – når ethvert medlem har haft lejlighed til at få ordet – forkaste et sådant forslag, hvis det er åbenbart, at der ikke herved kan tilføres sagen nye oplysninger, eller hvis sagen er af hastende karakter

Tilsvarende er efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse gældende, hvis en sag er indbragt for kommunalbestyrelsen på et medlems initiativ efter § 11, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse, og sagen er optaget på den endelige dagsorden til kommunalbestyrelsesmødet.

I begge situationer kræver kommunalbestyrelsens afvisning af udvalgsbehandling stemmeflertal, jf. § 11, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse. Kommunalbestyrelsen har også efter et medlems fremsættelse af forslag om udvalgsbehandling af en sag ret til – når ethvert medlem har haft lejlighed til at få ordet – at afslutte behandlingen af sagen, såfremt der er flertal for beslutningen herom.

Indenrigsministeriets brev af 28. juni 2024 til en kommune
- Demokratikontoret, Styrelsesenheden, sagsnr. 2024-6764